Ruokailun yhdistäminen kiireiseen arkeen

Ruokailun yhdistäminen kiireiseen arkeen

Tuntuuko sinusta, että jätät illallisen välistä yhä useammin, sillä sitä ei ole aikaa valmistaa? Nykypäivänä kiire painaakin lähes jokaista, ja etenkin töistä kotiin tullessa viimeinen asia, jota haluaa tehdä, on alkaa valmistamaan illallista. Kevyitä illallisideoita on kuitenkin olemassa paljon, ja luettuasi meidän vinkkimme nopean ja maukkaan illallisen valmistukseen sinulla ei ole enää tekosyitä miksi illallinen jäi välistä kiireisenä päivänä.

Raikas salaatti

Salaatti syntyy suhteellisen nopeasti, ja parasta onkin, että voit käyttää hyvin laajasti erilaisia raaka-aineita sen valmistukseen. Pahimmassa tapauksessa salaatti valmistuu jääkaapin jäämistä. Salaatti on myös siitä kätevä, että voit ostaa siihen kerran viikossa erilaisia aineita ja sitten hyödyntää näitä valmistaessasi ruokaa.

Perinteisen salaattipohjan perustaa salaatinlehdistä, tomaatista ja kurkusta. Mikäli tähän haluaa lisätä ylimääräistä, voi esimerkiksi ostaa siemeniä, fetajuustoa tai krutonkeja. Avokadoa lisäämällä saat myös mukaan hyviä rasvoja. Moni kuitenkin välttelee salaatinsyöntiä käyttämällä vastalauseena, että se ei täytä tarpeeksi. Usein kuitenkin salaatinvalmistuksessa saattaa unohtaa yhden tärkeimmistä raaka-aineista – proteiinin lähteen. Proteiinin lähteenä voi käyttää oman maun mukaan lähes mitä tahansa, esimerkiksi kanaa, jauhelihaa tai lohta. Salaatti on myös helppo toteuttaa kasvissyöjänä, ja esimerkiksi korvata liha tofulla tai soijasuikaleilla. Salaatista saa erityisen täyttävän lisäämällä tänne quinoaa tai bulguria. 

Kevyt keitto

Kevyen keiton valmistus on suhteellisen halpaa, ja se on siitä kätevä, että voit valmistaa yhtenä päivänä itsellesi tätä suuren annoksen. Keitoissakin on paljon eri vaihtoehtoja, ja lihansyöjälle voi sopia esimerkiksi täyttävämpi kalakeitto, lohikeitto, kanakeitto tai lihakeitto. Vegaanille taas sopii esimerkiksi mifukeitto, kasvissosekeitto tai linssikeitto. Jos illallisella on suurempi nälkä, voi keiton kanssa syödä esimerkiksi leipää tai jotakin muuta täyttävää sivussa.

Supernopeat tortillat

Tortillat ovat nousseet monen suosioon viime vuosina, eikä ihme! Ne ovat hyvin nopeat tehdä, ja vaikka usein näihin tarvitsee useamman raaka-aineen täytteeksi, on tortilla helppo ja nopea kasata. Tortilloista saa myös helposti superterveellisiä, ja ne sopivat myös urheilijan ruokavalioon. 

Terveellisen tortillan voit täyttää esimerkiksi salaatinlehdillä, kurkulla ja tomaatilla. Tortillaletut ovat siitä kätevät, että voit ostaa niitä kaappiin valmiiksi ja esimerkiksi viikolla valmistaa toisina päivinä salaattia, ja toisina päivinä täyttää tortilloita salaattiin ostamillasi aineilla. 

Maukkaan tortillan rakennat siis vihanneksilla ja proteiinilla kuten jauhelihalla, kanalla tai tofulla. Proteiinin voit maustaa tortilloihin tarkoitetulla mausteella, ja pieni ripaus salsaa tai esimerkiksi guacamolea sopii hyvin tortillaan. Tortilloita voit täyttää oman makusi mukaan lähes miten tahansa!

Vaihtoehtoisesti tortilloista voit tehdä pitaleipiä samanlaisella tekniikalla -täyttämällä leivän haluamallasi täytteillä! Korvaa vain salsakastike tsatsikilla, ja täydellinen pitaleipä on valmis illalliseksi. 

Täyttävämpi pasta 

Oletko usein hyvin nälkäinen illallisaikaan, ja tapanasi on jättää iltapala välistä ja syödä vain hyvin riittoisa illallinen? Tällöin täyttävä pasta voi olla hyvä vaihtoehto sinulle. Pastan kokkauksessa voit käyttää luovuutta, ja pastasta onkin helppoa luoda suurempi annos, vaikka koko viikoksi. Hyviä pastaideoita ovat esimerkiksi kana-pestopasta, savulohipasta, bolognese pasta tai juustopasta. Kasvissyöjä voi korvata proteiinin tässäkin tapauksessa tofulla tai mifulla. Jos haluat tehdä pastasta erityisen terveellisen, voi käyttää esimerkiksi kikhernepastaa, täysjyväpastaa tai gluteenitonta pastaa. 

Erityinen hittipasta viime aikoina on ollut uunifetapasta – tarvitset vain fetaa, pastaa, oliiviöljyä, chiliä sekä tomaatteja. Se on kätevä valmistaa, sillä oliiviöljy, feta, tomaatit ja chili laitetaan uuniin, sillä aikaa, kun keität pastaa. Lopuksi sekoitat kaikki keskenään, ja maukas annos on valmis!