Onko kahvin juonti terveellistä? 

Onko kahvin juonti terveellistä?

Aikuiset suomalaiset juovat keskimäärin 5 kupillista kahvia päivässä. Suomi onkin yksi maista, jossa kahvia nautitaan huomattavasti enemmän, kuin muissa maissa. Kahvin juonnista tehdäänkin jatkuvasti tutkimusta, mutta tähän mennessä moni tutkimus tukee sitä, että kahvin juonti yleisesti tukisi terveyttä. 

Kahvihan tehostaa keskittymiskykyä hetkellisesti piristää ja lisää valppautta, ja moni kokeekin kahvin virkistäväksi, mikäli tätä käyttää kohtuudellisesti arjessa. Kahvin piristävä vaikutus onkin kofeiinin ansiota, ja piristävän vaikutuksen saa usein jo yhdellä kupillisella kahvilla. Vaikutus puoliintuu 5–6 tunnissa. 

Kahvissa on monia eri ainesosia, ja se sisältääkin kivennäisaineita ja vitamiineja. Kahvilla on kaikenlaisia terveysvaikutuksia, ja monen tutkimuksen mukaan kahvilla olisikin useimmiten positiivisia vaikutuksia terveyteen. Säännöllisen kahvinjuonnin on todettu pienentävän maksakirroosin riskiä. Kahvinjuojilla on myös todettu vähemmän diabetesta. Toisaalta vaikka tutkimukset ovatkin todenneet tiettyjä positiivisia vaikutuksia terveydelle, ei tämä tarkoita sitä, että kahvin juonti ehkäisisi kyseisiltä sairauksilta, tai että kahvin juonti parantaisi yleiskuntoa aina.

Kofeiinin määrä kahvissa riippuu kahvin laadusta. Yhdessä kupillisessa suodatinkahvia on keskimäärin 80-100 milligrammaa kofeiinia, kun taas espressokahvi on usein vahvempaa ja pieni espressoshotti voi sisältää saman määrän kofeiinia kuin kupillinen suodatinkahvia.

Kahvilla on myös terveyshaittoja

Kahvin terveysvaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä, sillä toiselle 4 kuppia päivässä voi olla sopiva annos siinä missä kofeiiniyliherkälle ihmiselle tämä on aivan liikaa ja voi jo vaikuttaa negatiivisesti arkipäivän toimiin. Koska kofeiininvaikutus ilmenee piristävänä vaikutuksena, voi kahvin juonti illalla olla huono vaihtoehto, sillä pahimmassa tapauksessa se aiheuttaa unettomuutta ja nukahtamisvaikeuksia. Moni keskittääkin kahvin nauttimisen aamuun tai aamupäivään. 

Muljahteleeko sydän ikävästi tai tuntuuko että syke on todella korkealla? Toisinaan liika kahvinjuonti voi vaikuttaa tähän, ja lisätä paineen tunnetta rinnassa. Kahvilla on oikeastaan maine rytmihäiriöiden pahentajana, mutta kaikki tutkimustulokset eivät osoita samaa – etenkin uusimpien tutkimusten mukaan kahvin juonnilla ja rytmihäiriöiden pahentumisella ei ollut yhteyttä. Kohtuullinen kahvinjuonti sopii myös sydänpotilaille, mutta on hyvä muistaa, että tämä on hyvin yksilöllistä ja mikäli huomaa oman kehonsa olevan herkempi kofeiinille, voi kahvin korvata esimerkiksi kofeiinittomalla kahvilla. 

Liiallisella kahvinjuonnilla on kuitenkin aina vaarana kofeiinimyrkytys. Kofeiinimyrkytyksessä yleisoireita ovat pahoinvointi ja levottomuus, ja oireita voi alkaa esiintymään, mikäli kofeiinia kuluttaa yli 600 milligrammaa päivässä. Euroopan ruokaturvallisuusviraston mukaan aikuisille turvallinen kofeiiniannos päivässä olisi kuitenkin vain 400 mg, joka voi vastata 1–3 kuppia riippuen kahvin laadusta. Aina myrkytysoireita ei ilmaannu, jos kofeiinia nautitaan tasaisesti päivän mittaan – riski lisääntyy, mikäli kofeiinia nautitaan paljon lyhyen ajan sisään. Toki tämä riippuu hyvin paljon yksilöstä, sillä toiset ovat herkempiä kofeiinille. Kahvin juontia suurissa määrin ei suositella lapsille.

Liiallinen kahvin juonti voi myös koukuttaa. Kofeiiniriippuvuudesta puhutaan, kun kofeiinin saannin lopettaminen aiheuttaa vieroitusoireita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi päänsärky, väsymys ja alakuloisuus. Tämän vuoksi usein kahvinjuontia ei kannata lopettaa seinään, vaan esimerkiksi vähitellen vähentää tämän määrää. 

Kahvin juonnin ja ahdistuneisuuden välillä on löydetty yhteys, ja osa paniikkihäiriöpotilaista onkin lopettanut kahvin juonnin sen sivuvaikutusten vuoksi. 

Kahvinjuojana on myös hyvä muistaa, että terveyshaitat riippuvat myös kahvityypistä. Usein esimerkiksi erilaiset lattejuomat kahviloista voivat sisältää paljon sokeria, jolloin niiden nauttiminen voikin oikeastaan olla epäterveellistä. Artikkelissa mainitut terveyshyödyt tulevatkin mustan kahvin juomisesta, sillä siinä energiaa on vain noin 3 kcal / 100 ml. Myös maidon tai kerman lisäys voi nostaa energiasisältöä, ja täten myös näihin kannattaa kiinnittää huomiota.